
© 2025 SIA Elite Cars
Lielākā daļa mūsdienu dīzeļautomobiļu ir aprīkoti ar sistēmu, kas izmanto AdBlue — īpašu šķidrumu, kas palīdz samazināt kaitīgo izmešu daudzumu. Lai gan par AdBlue daudz tiek runāts tehniskos aprakstos un servisu ieteikumos, daudzi autovadītāji vēl arvien nav līdz galam pārliecināti, kas tieši tas ir, kā darbojas un cik daudz to patērē ikdienas braukšanā. Šajā rakstā atbildēsim uz svarīgākajiem jautājumiem un piedāvāsim praktisku ieskatu par AdBlue izmantošanu Latvijā.
AdBlue ir šķidrums, kas sastāv no 32,5% urīnvielas un 67,5% dejonizēta ūdens. To izmanto tikai transportlīdzekļos ar dīzeļdzinēju, kas aprīkoti ar SCR (Selective Catalytic Reduction) sistēmu. Šī tehnoloģija palīdz samazināt slāpekļa oksīdu (NOx) izmešus, kas ir viens no galvenajiem gaisa piesārņotājiem.
Kad AdBlue tiek iepildīts transportlīdzekļa speciālajā tvertnē, tas tiek iesmidzināts izplūdes gāzu plūsmā. Siltuma ietekmē tas sadalās amonjakā un ūdens tvaikos, kas tālāk reaģē ar NOx, pārveidojot to nekaitīgā slāpeklī un ūdens tvaikā. Rezultātā izplūdes gāzes kļūst videi draudzīgākas, un automašīna atbilst stingrajām Eiropas emisiju normām (piemēram, Euro 6).
AdBlue patēriņš nav tik liels kā degvielai, tomēr tas ir pastāvīgs un mainās atkarībā no daudziem faktoriem. Visbiežāk patēriņš tiek rēķināts kā kaut kāda procentuālā daļa no degvielas patēriņa.
Parasti AdBlue patēriņš ir aptuveni 3–5% no dīzeļdegvielas patēriņa. Tātad, ja automašīna patērē 6 litrus dīzeļdegvielas uz 100 kilometriem, AdBlue patēriņš būs apmēram 0,2–0,3 litri uz 100 kilometriem. Tomēr smagākiem auto, apvidus auto vai komerctransportam šis skaitlis var būt lielāks — līdz pat 6–8% no degvielas patēriņa.
AdBlue patēriņš arī dažādām automašīnām var diezgan būtiski atšķirties:
Šīs atšķirības, galvenokārt, saistītas ar motora tilpumu, automašīnas masu un emisiju kontroles sistēmas efektivitāti.
Tāpat kā degvielu, arī AdBlue patēriņu var ietekmēt autovadītāja braukšanas stils:
Lielākajai daļai vieglo automobiļu AdBlue tvertnes tilpums ir no 10 līdz 20 litriem. Ja auto vidēji patērē 1,5 litrus AdBlue uz 1000 km, tad pilna tvertne var pietikt apmēram 10 000 –15 000 kilometru.
Jaunāku automašīnu vadītāji tiek laicīgi informēti par zemu AdBlue līmeni. Parasti uz paneļa parādās brīdinājums, kad atlikušais šķidruma daudzums pietiek vēl 2000 – 2500 kilometru.
SCR sistēma ir obligāta prasība, lai automašīna atbilstu emisiju normām. Ja AdBlue beidzas, auto var apstāties — dzinēju nevarēs iedarbināt tik ilgi, kamēr AdBlue netiks papildināts. Tas ir drošības un vides aizsardzības mehānisms.
Latvijā AdBlue cena svārstās no 0,70 līdz 1,30 eiro par litru, atkarībā no pirkuma vietas un iepakojuma apjoma.
AdBlue kvalitāti nosaka starptautiskais ISO 22241 standarts. Ja šķidrums neatbilst šim standartam, tas var sabojāt SCR sistēmu, kā rezultātā ir nepieciešams dārgs auto remonts. Lēts vai nezināmas izcelsmes AdBlue var saturēt piemaisījumus vai neatbilstošu urīnvielas koncentrāciju.
Ieteikums: vienmēr pārliecinies, ka uz iepakojuma ir norāde “ISO 22241” un izvairies no aizdomīgi lētiem variantiem nezināmās vietās!
AdBlue ir neatņemama mūsdienu dīzeļauto emisiju kontroles sistēmas sastāvdaļa, kas prasa regulāru uzmanību. Autovadītājam ir jāseko līdzi tā patēriņam un nepieciešamības gadījumā šķidrums jāpapildina. Iegādājoties auto pie mums, mēs sniegsim konsultāciju un izstāstīsim svarīgāko par auto tehniskajiem parametriem!
Elite Cars var iegādāties automašīnas ar EKII atbalstu (bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu tirdzniecību ar EKII atbalstu).
© 2025 SIA Elite Cars