
Pēdējo gadu laikā sabiedrība pievērš arvien lielāku uzmanību vides ilgtspējai un videi draudzīgiem risinājumiem. Arī, izvēloties auto, priekšroka arvien vairāk tiek dota videi draudzīgam transportam, piemēram, elektroauto. Tomēr cilvēkiem joprojām ir jautājums – vai elektroauto patiešām ikdienā ir izdevīgāks par tradicionālajām automašīnām ar degvielu? Respektīvi, vai elektrība tiešām ir lētāka par degvielu? Lai atbildētu uz šo jautājumu, svarīgi salīdzināt elektroauto enerģijas patēriņu ar degvielas patēriņu, ņemot vērā dažādus faktorus, piemēram, enerģijas cenas un uzlādes iespējas.
Elektroauto darbības princips atšķiras no tradicionālajiem automobiļiem. Kamēr iekšdedzes dzinēji izmanto degvielas enerģiju, lai radītu kustību, elektroauto izmanto elektrisko enerģiju. Elektroauto patēriņš tiek mērīts kilovatstundās (kWh) uz 100 kilometriem. Vidēji elektroauto patēriņš ir apmēram 15 – 20 kWh uz 100 kilometriem, taču tas var svārstīties atkarībā no konkrētā modeļa, braukšanas apstākļiem un stila.
Piemēram, ja elektroauto patēriņš ir 18 kWh uz 100 kilometriem, tas nozīmē, ka, lai veiktu 100 kilometru attālumu, būs nepieciešama 18 kWh elektrības. Tomēr, ņemot vērā, ka elektroauto patēriņš var atšķirties atkarībā no modeļa un apstākļiem (piemēram, braukšana pilsētā vai pa šoseju), šis skaitlis ir tikai orientējošs.
Elektrības cena ir viens no galvenajiem faktoriem, kas nosaka elektroauto izmaksas ikdienā. Vidēji Eiropā 2023. gadā elektrības cena mājsaimniecībām bija apmēram 0,25 līdz 0,35 eiro par kWh. Tomēr šī cena var atšķirties atkarībā no reģiona, valsts un elektroenerģijas piegādātāja. Piemēram, Skandināvijā cena var būt zemāka, savukārt citās valstīs, piemēram, Austrumeiropā, tā var būt augstāka. Latvijā elektrības cena ir zemāka nekā Eiropas vidējais rādītājs – vidēji 0,14 – 0,18 eiro par kWh. Tādējādi elektroauto Latvijā ir vēl izdevīgāks.
Ja pieņemam, ka elektroauto patēriņš ir 18 kWh uz 100 kilometriem un elektrības cena ir 0,30 eiro par kWh, tad 100 kilometru braucienam būs nepieciešami 5,4 eiro (18 kWh x 0,30 eiro).
Lai saprastu, vai elektroauto ir lētāks par tradicionālo automobili, jāizanalizē arī degvielas izmaksas. Degvielas patēriņš var būt ļoti atšķirīgs atkarībā no automobiļa veida, taču vidēji tas ir apmēram 6 – 8 litri uz 100 kilometriem. Piemēram, ja auto patērē 7 litrus degvielas uz 100 kilometriem, un vidējā degvielas cena ir 1,50 eiro par litru, tad 100 kilometru nobraukšanai būs nepieciešami 10,5 eiro (7 litri x 1,50 eiro).
Salīdzinot ar elektroenerģijas izmaksām, degvielas patēriņš ir gandrīz divreiz dārgāks. Tomēr jāņem vērā, ka degvielas cenas ir mainīgas un var ievērojami atšķirties atkarībā no globālajiem tirgus apstākļiem un ģeopolitiskām situācijām.
Lai gan elektroauto var būt lētāks par degvielu attiecībā uz enerģijas patēriņu, svarīgi apsvērt arī elektroauto uzlādes iespējas. Uzlādes infrastruktūra Latvijā ir kļuvusi pieejamāka, īpaši lielākajās pilsētās – Rīgā, Jelgavā, Ventspilī. Taču lauku reģionos uzlādes iespējas var būt ierobežotas. Latvijas teritorijā darbojas vairāki uzlādes tīkli, piemēram, Circle K un Elspot, kas piedāvā ātrās uzlādes stacijas, taču tās ir dārgākas nekā mājas uzlāde.
Ja nav iespēja veikt elektroauto uzlādi mājās, jāņem vērā arī uzlādes cenas uzlādes punktos. Elektrības izmaksas uzlādes stacijās var atšķirties no elektrības cenām mājās. Tajās var būt augstāki tarifi. Piemēram, ātrās uzlādes stacijās uzlādes cena var būt 0,50 līdz 0,70 eiro par kWh. Tomēr, ņemot vērā pieaugošo uzlādes staciju skaitu un infrastruktūras attīstību, elektroauto izmantošana kļūst arvien ērtāka.
Viens no elektroauto lielākajiem ieguvumiem ir zemas uzturēšanas izmaksas. Elektroauto dzinēji ir vienkāršāki nekā iekšdedzes dzinēji, un tiem nav nepieciešamas regulāras eļļas maiņas, izplūdes sistēmas apkope un citas tradicionālās apkopes procedūras. Tas var ievērojami samazināt auto uzturēšanas izmaksas.
Tomēr elektroauto akumulatoru nomaiņa var izmaksāt ievērojamu naudas summu. Akumulatori laika gaitā zaudē jaudu, un pēc vairākiem gadiem tas iespējams būs jānomaina, kas var izmaksāt vairākus tūkstošus eiro atkarībā no auto modeļa. Tomēr, gadiem ejot, akumulatoru tehnoloģijas ir uzlabojušās, un akumulatoru cenas ir samazinājušās, padarot šos transportlīdzekļus pieejamākus ilgtermiņā.
Elektroauto pieprasījums Latvijā ir ievērojami pieaudzis pēdējo gadu laikā. 2023. gadā elektroauto pārdošanas apjomi pieauga par vairāk nekā 50%, kas norāda uz sabiedrības pieaugošo interesi par videi draudzīgiem transportlīdzekļiem. Tāpat Latvijā ir pieejami valsts atbalsta mehānismi, piemēram, nodokļu atvieglojumi un dotācijas, tādējādi veicinot elektroauto iegādi. Arī mēs, “Elite Cars”, piedāvājam iegādāties elektroauto ar EKII atbalstu (bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu tirdzniecību ar EKII atbalstu).
Tiek plānots, ka nākotnē elektroauto kļūs par galveno transporta līdzekli Latvijā, palīdzot sasniegt klimata mērķus un samazinot oglekļa dioksīda emisijas.
Lai gan elektroauto iegādes izmaksas varētu būt augstākas un uzlādes iespējas ierobežotas atsevišķos reģionos, ilgtermiņā tas var būt ievērojami izdevīgāks par tradicionālo auto. Arī vides ieguvumi, tostarp samazināts gaisa piesārņojums un trokšņu līmenis, padara elektroauto par ilgtspējīgu izvēli. Ja esi sava īstā elektroauto meklējumos, ieskaties mūsu auto katalogā!
Elite Cars var iegādāties automašīnas ar EKII atbalstu (bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu tirdzniecību ar EKII atbalstu).